Volwassenen Mindfulness Sterke Kanten (MBSP)

Terwijl de meeste vormen van mindfulness zich richten op het reduceren van klachten, zoals (werk)stress, pijn, angst & depressie of eten, richt Mindfulness Based Strength Practice (MBSP) zich juist op het beste dat mensen in zich hebben: hun sterke kanten.

Vaak zijn we ons daar niet van bewust en gaan we er niet opmerkzaam (mindful) mee om. In MBSP ligt de nadruk op het verder ontwikkelen en in balans brengen van ‘het goede’ in ons leven. Deze training is een vervolgtraining op de Mindfulness stressreductie.

Mindfulness Sterke Kanten is een 8 weken durend programma dat de beoefening van mindfulness en het ontwikkelen van sterke kanten of kwaliteiten combineert. 
Het programma bestaat uit gesprekken, meditatie oefeningen, kwaliteitenoefeningen, achter- grondinformatie en huiswerkoefeningen. 
Het combineert en integreert twee sterke benaderingen, namelijk:
1. strong mindfulness: het verbeteren van de mindfulness beoefening door het gebruik van sterke kanten.
2. mindful kwaliteitengebruik: het ontwikkelen van sterke kanten door het gebruik van mindfulness oefeningen.

Beschrijving

Dit programma gaat over een diepere verbinding met het leven door vergroting van zelfbewustzijn en zelfontwikkeling.
Het combineert twee sterke benaderingen die worden gebruikt in scholen, ziekenhuizen, universiteiten en het bedrijfsleven, namelijk mindfulness en ontwikkeling van kwaliteiten. De nadruk ligt op oefeningen die iedere week als huiswerk thuis worden geoefend.

Het combineert twee sterke benaderingen die worden gebruikt in scholen, ziekenhuizen, universiteiten en het bedrijfsleven, namelijk mindfulness en ontwikkeling van kwaliteiten. De nadruk ligt op oefeningen die iedere week als huiswerk thuis worden geoefend.

Tijdens deze cursus leer je de basisvaardigheden van mindfulness en ontwikkeling van sterke kanten en krijg je de mogelijkheid deze te integreren in je dagelijks leven.
Deze methode geeft een inkijkje in het leven als je op je best bent en stimuleert het herontdekken van geluk, bereiken van doelen en het vinden van diepere betekenis en zin in het leven.

Mindfulness beoefening
Cursisten oefenen met mindful ademhalen, luisteren, spreken, eten, wandelen, liefdevolle aandachtsmeditatie, korte mindfulness en verschillende andere oefeningen.

Ontwikkeling van Kwaliteiten
Cursisten oefenen met het ‘spotten’ van kwaliteiten, gebruiken van kern-kwaliteiten, kwaliteiteninterviews, waarderen van kwaliteit in anderen, hun beste zelf, kwaliteit doelen Stellen, kwaliteit-activiteiten, kwaliteit Gathas en nog veel meer.

 Deze training is gebaseerd op het boek ‘Mindfulness & Character Strengths’ A Practical Guide to Flourishing’ van Ryan M. Niemiec, aangevuld met ervaringen van deelnemers en mijn eigen ervaringen.

Commitment
Het is belangrijk dat de deelnemers zich committeren aan het deelnemen aan het volledige 8-weekse programma, bereid zijn om leerervaringen tijdens oefeningen met anderen te delen en bereid zijn om dagelijks thuis te oefenen. Verder wordt hen gevraagd de VIA kwaliteitentest te doen en een dagboekje bij te houden.

 

 

Volg het programma van youCANbe

Minder stress, meer genieten van het leven. Ontdek jezelf met het programma van youCANbe.

Meer informatie +
1

Mindfulness

Mindfulness leert ons te stoppen en stil te staan bij het moment.

2

ACT

Verbeter je welzijn. En neem je menselijktaal onder de loep.

3

Heartfulness

Van zelfkritiek
naar zelfcompassie.

TERUG