Volwassenen Heartfulness Compassie

 

De tijd zal komen

Waarop je jezelf

Opgetogen zult begroeten

Aan je eigen deur, in je eigen spiegel,

En zult glimlachen om de verwelkoming van de ander

 Derek Walcott 

 

Deze Heartfulness compassie training is een verdiepingstraining op de mindfulness training. 

Regelmatig ervaren oud deelnemers dat de Mindfulness training  tekort was om geleerde vaardigheden nog meer te integreren in het dagelijkse leven. Of dat men zich nog verder wil verdiepen in datgene waarvan men in de Mindfulness training enthousiast over was geworden.

Net als bij de Mindfulnesstraining doen we ervaringsgerichte oefeningen, nu meer gericht om compassie, acceptatie en vriendelijkheid te ontwikkelen. Je leert een liefdevolle, zorgzame en milde houding naar jezelf en anderen te ontwikkelen. Je vriendelijker op te stellen naar pijnlijke emoties, teleurstelling of tegenslagen. Je eigen zorgsysteem meer leren aanspreken, ook t.o.v. zaken uit het verleden. Je innerlijke pestkop te herkennen en een innerlijke helper op te bouwen.

Waar de mindfulness meer gericht is op het openen van het innerlijk oog voor wat zich van moment tot moment aan je voordoet, ligt het accent bij de Compassietraining op het openen van ons hart.

In de training blijft ook opmerkzaamheid (Mindfulness) de basis van waaruit we oefenen, ze wordt echter uitgebreid met compassie, mededogen, mildheid.

Thema’s die aan bod komen zijn: 

  • De evolutie van ons brein en van ons vermogen tot compassie.
  • Het belang van compassie.
  • Inzicht in wat compassie (niet) is.
  • De drie types van emotieregulatie.
  • Reacties op stress en zelfcompassie.
  • Kennismaking met de kwaliteiten en vaardigheden van compassie.
  • Het (h)erkennen van emotionele pijn in ons leven en hiermee compassievol mee leren omgaan.

De oefenvormen:

  • Geleide voorstellingen
  • Mini-meditaties om in je dag te integreren
  • 'Dagboekjes' rond stress, emoties en (zelf-)compassie
  • Schrijf- en creatieve oefeningen
  • Lichaamsgerichte oefeningen
  • Diverse vormen van meditatie, waaronder mettameditatie (liefdevolle vriendelijkheid)

 

Huiswerk:

Ca. 1 uur per dag oefenen. In deze training is het huiswerk minder ‘strikt’, men doet het meer naar de aangeboden oefen suggesties in de training maar ook vanuit eigen behoefte en meer naar eigen inzicht in wat je echt, op dat moment, nodig hebt.

 

Link naar training:

Heartfulness Compassie training

Volg het programma van youCANbe

Minder stress, meer genieten van het leven. Ontdek jezelf met het programma van youCANbe.

Meer informatie +
1

Mindfulness

Mindfulness leert ons te stoppen en stil te staan bij het moment.

2

ACT

Verbeter je welzijn. En neem je menselijktaal onder de loep.

3

Heartfulness

Van zelfkritiek
naar zelfcompassie.

TERUG