Compassie Training

 Deze Compassie training kan gevolgd worden als een vervolg op de Mindfulness training.  

smile 2072907 1920 1

 

 

De tijd zal komen

Waarop je jezelf

Opgetogen zult begroeten

Bij je eigen deur, in je eigen spiegel,

En zult glimlachen ter verwelkoming van de ander!

 Derek Walcott 

 

Voor wie?

  • Oud-Mindfulness deelnemers die zich verder willen verdiepen
  • een manier om Mindfulness te onderhouden en verder in het leven te integreren
  • voor wie compassie, acceptatie en vriendelijkheid wil ontwikkelen

 

Wat is Compassie training?

Net als bij de Mindfulnesstraining doen we ervaringsgerichte oefeningen, nu meer gericht om compassie, acceptatie en vriendelijkheid te ontwikkelen. Je leert een liefdevolle, zorgzame en milde houding naar jezelf en anderen te ontwikkelen. Je leert je vriendelijker op te stellen naar pijnlijke emoties, teleurstelling of tegenslagen. Ook leer je je eigen zorgsysteem aan te spreken, ook ten opzichte van zaken uit het verleden. Je leert je innerlijke pestkop te herkennen en een innerlijke helper op te bouwen.

In de training blijft ook opmerkzaamheid (Mindfulness) de basis van waaruit we oefenen, ze wordt echter uitgebreid met compassie, mededogen, mildheid. Waar de mindfulness meer gericht is op het openen van het innerlijk oog voor wat zich van moment tot moment aan je voordoet, ligt het accent bij de Compassietraining op het openen van ons hart.

Thema’s die aan bod komen zijn: 

  • De evolutie van ons brein en van ons vermogen tot compassie.
  • Het belang van compassie.
  • Inzicht in wat compassie (niet) is.
  • De drie types van emotieregulatie.
  • Reacties op stress en zelfcompassie.
  • Kennismaking met de kwaliteiten en vaardigheden van compassie.
  • Het (h)erkennen van emotionele pijn in ons leven en hiermee compassievol mee leren omgaan.

 

De oefenvormen:

  • Geleide voorstellingen
  • Mini-meditaties om in je dag te integreren
  • 'Dagboekjes' rond stress, emoties en (zelf-)compassie
  • Schrijf- en creatieve oefeningen
  • Lichaamsgerichte oefeningen
  • Diverse vormen van meditatie, waaronder mettameditatie (liefdevolle vriendelijkheid)

 

Huiswerk:

In deze training is het huiswerk minder strikt. Je oefent aan de hand van de aangeboden oefeningen in de training, maar ook vanuit eigen behoefte en inzicht in wat je echt, op dat moment, nodig hebt. Circa 1 uur per dag oefenen.

Wil je weten wanneer deze training start? Klik dan hier.

Volg het programma van youCANbe

Minder stress, meer genieten van het leven. Ontdek jezelf met het programma van youCANbe.

Meer informatie +
1

Mindfulness

Mindfulness leert ons te stoppen en stil te staan bij het moment.

2

ACT

Verbeter je welzijn. En neem je menselijktaal onder de loep.

3

Heartfulness

Van zelfkritiek
naar zelfcompassie.

TERUG