Ervaringen

Ervaringen mindfulness 8-weekse groepstraining

Reactie mannelijke cursist

“Onlangs heb ik deelgenomen aan de mindfulnesstraining van youCANbe uit Spijkenisse. Deze cursus werd gegeven door Annemieke Huizer, die voor de gelegenheid een samenwerking was aangegaan een collega, mindfulness coach. Alhoewel ik in eerste instantie wat huiverig was om mijzelf vast te leggen op een 8-weeks programma, heb ik hier achteraf totaal geen spijt van gehad. Integendeel, want al gauw keek ik uit naar de bijeenkomsten en zag deze als een soort ‘anker’ in de week. Mindfulness is geen zweverige materie, maar een echte training van de aandacht, compleet met oefeningen en huiswerk. Deze oefeningen, die tijdens de lessen en in het dagelijks leven worden uitgevoerd, spelen een belangrijke rol. Mindfulness is nl. geen kwestie van begrijpen, maar vooral van doen! Tijdens de oefeningen leer je om je aandacht te richten op het hier en nu. Hierdoor blijft er als vanzelf minder ruimte over om te piekeren, te malen, of ‘in je hoofd te gaan zitten’ Ook treedt er hierdoor eerder herkenning op wanneer je dit wel doet of gestrest bent. Aangezien Anemieke ook een psychologische achtergrond heeft, gaf zij soms ook uitleg over de werking van bepaalde mentale processen. Leuk was hierbij om ook de ervaringen van de anderen in de groep te horen. De groepsdynamiek was verder heel leuk en iedereen werd in zijn waarde gelaten. Al met al kan ik zeggen dat ik blij ben aan de cursus te hebben deelgenomen. Ik zie dit als een investering in mezelf en ik kan het iedereen aanraden.”

Reactie vrouwelijke cursist

"Ik heb de 8 weekse mindfulnesstraing bij Annemieke gevolgd. Annemieke straalt rust uit, kan alles duidelijk uitleggen en neemt de tijd voor je, het is heel fijn om de trainingen van haar te krijgen.Als ik mezelf vergelijk van hoe ik was voor deze training en hoe ik nu ben zie ik een duidelijk verschil. Ik heb meer geduld gekregen, ik kan veel beter relativeren, ik geniet meer van het leven en het lijkt wel alsof de tijd langzamer gaat. Ondanks dat mijn rugzak af en toe open gaat is het toch heerlijk om te doen. Ik heb geleerd dat ik verdriet mag toelaten, kijken wat het met me doet en het dan weer weg laten gaan, het is nu eenmaal een onderdeel van mij en dat mag er zijn. Wat een verademing om daar op deze manier mee om te kunnen gaan. Dit is zeker niet de laatste training die ik volg.' Annemieke bedankt voor alles je bent een toppertje."

“Mijn bedrijfsarts had mij aangeraden een cursus mindfulness te gaan volgen. Zelf had ik nog geen idee of het echt iets voor mij zou zijn, maar via internet ben ik bij Annemieke (youCANbe) terechtgekomen. Na een grondig wederzijds kennismakingsgesprek om te kijken of mindfulness iets voor mij zou zijn en of het tussen ons “klikte” heb ik de 8-weekse cursus bij Annemieke gevolgd. Omdat wij met 3 cursisten waren werden de bijeen-komsten, op een keer na toen wij naar een zaaltje gingen en tijdens de les loopoefeningen gingen doen, in haar gezellige huiskamer gehouden. Elke week was er een ander thema. Vooral de eerste keer was toch wel spannend, want ja, hoe gaat zoiets en wat staat je te wachten. Over de eerste oefening zou ik graag iets schrijven maar dat doe ik niet want als bekend is wat dat inhoudt is het voor een nieuwe cursist(e) niet leuk meer. De wekelijkse “thuiswerk” opdrachten waren goed te doen en door de opdrachten ook echt uit te voeren ging het mediteren steeds beter en kreeg ik veel meer inzicht in mijzelf.Annemieke heeft een fijne stem, geeft op een duidelijke manier uitleg, is begripvol en heeft aandacht voor iedereen persoonlijk. Haar psychologie achtergrond gebruikt ze duidelijk wanneer wij tegen iets aanliepen, maar uiteraard om ons alleen vanuit de mindfulness te helpen. Van de cursus zal mij altijd bijblijven: ga terug naar je ademhaling, wees aandachtig, het gaat om het hier-en-nu, het is zoals het is, de doe- en zijn modus, en vooral ook “wees mild en vriendelijk”. Ik merk dat ik door deze cursus bewust meer rustmomenten voor mezelf ben gaan nemen en dat ik beter heb leren omgaan met spanning en moeilijke situaties. Ik heb er dus echt wat aan gehad. Annemieke, heel veel dank dat ik deze cursus bij je heb mogen volgen en wekelijks zo’n heerlijke inzicht- en ontspanningsavond heb gehad. Je zal mij zeker regelmatig terugzien om bijvoorbeeld een uurtje te mediteren of een bijspijkermoment bij te wonen.”

Reacties leerkrachten basisonderwijs

“Tijdens een drukke schooldag helpt het mij om met behulp van een adem-meditatie in niet meer dan een paar minuten de stress van me af te ademen en nieuwe energie te krijgen. De kinderen zien me dan rustig zitten en weten dat dit bij me hoort. Ik heb over Mindfulness vertelt en meerdere kinderen ademen nu met me mee. Het gaat bij de klas horen.” “In de mindfulnesstraining heb ik o.a. geleerd om te gaan met hindernissen. Hindernissen kom je elke dag tegen in een klas vol kleuters die allemaal hun eigen energie meenemen. Een van de vaardigheden is het accepteren van deze situaties en er adequaat op te reageren. Je reflexmatige respons loslaten, dit zorgt voor meer rust in de groep en meer rust bij jezelf. Ook het daadwerkelijk aandacht geven in het hier en nu geeft een verdieping in de relatie met de kinderen, het bevordert het welbevinden wat weer een goede basis voor het leren vormt.”

Ervaringen ouder & kind momenten

Reactie 10-jarig meisje en haar moeder

Reactie tienjarige: “door de oefeningen van Annemieke kan ik nu vaak veel sneller slapen. Soms haal ik niet eens het einde van de oefening en dan slaap ik al. Dat is echt heel fijn.” Moeder: “zelf had ik al ervaring met Mindfulness. Doordat mijn dochter vaak pas laat kan slapen en regelmatig zenuwachtig is voor spannende dingen, leek het me voor haar goed om hier ook kennis mee te maken. Maar nu blijkt dat niet alleen zij er baat bij heeft, ik ben zelf ook weer even op herhaling geweest. Daardoor ben ik nu weer wat minder streng voor mezelf en sta weer bewuster in het leven.”

Reactie vrouwelijke cursist én moeder

“In maart/april 2014 heb ik een cursus mindfulness gedaan bij Annemieke Huizer. Mijn oudste dochter vroeg het hemd van mijn lijf als ik geweest was. Als ik oefeningen deed, wilde ze met me mee doen en vond het leuk om dit samen te doen. Toen Annemieke startte met ouder & kindmomenten wilde mijn dochter hier graag aan meedoen. Mijn jongste dochter die net 4 was geworden vond ik hier nog te klein voor. Zij is namelijk behoorlijk druk en heeft soms moeite met luisteren dus besloot ik het ouder & kindmoment samen met mijn oudste dochter te gaan doen. Zij vond het spannend maar ook leuk! Vooral omdat ze er zo rustig van wordt geeft het haar een fijn gevoel. Omdat ik mee mocht doen, was het voor mij erg leuk om mijn kind zo bezig te zien en fijn dat we het thuis samen kunnen oefenen. Op aandringen van Annemieke nam ik de 3e les mijn jongste dochter mee naar cursus. Ik was er bang voor dat ze de les zou verstoren en heel de boel op stelten zou zetten, maar ik had het mis. Bij de oefening ‘zo stil zitten als een kikker’ zat ze ook echt zo stil al een kikker (ze kan dus toch stilzitten en de rest van de oefeningen deed ze keurig mee! Ik was blij verrast en bij thuiskomst vertelde ze aan papa hoe leuk het was. De 4e les ging ik positief gestemd met mijn 2 meiden naar mindfulness. Ze deden vol overgave mee, vinden het leuk en het geeft ze een goed gevoel. Dit is iets heel waardevols dat ik mijn kinderen geef voor later!‘een super trotse moeder’

Reactie achtjarig meisje

“Ik vind het fijn omdat ik er rustig van wordt.” Toen ik boos was, lette ik op mijn ademhaling. Het werkt echt!

Reactie van haar moeder

“Na een drukke dag van school, spelen vindt ze het fijn om ontspannen voor het slapengaan.”

Reactie vierjarig meisje

reactie 4 jarige

Ervaringen 8-weekse Acceptance and Commitment Training

“Ik herken mijn eerste gedachte sneller en laat mij veel minder meeslepen.”

“Ik raakt minder van slag en voel mij veel sterker op het werk, rustiger.”

“Ik kan het weer aan, ik ben positiever.”

“Ik ben soms nog steeds bang. Mijn angst hoeft niet meer weg. En neem deze onder mijn arm mee en doe de dingen die ik belangrijk vind in het leven.”

“Ik heb ontdekt dat ik veel meer vermijdingsstrategieën bezit dan ik dacht. Door inzicht te krijgen in de 6 kernprocessen heb ik geleerd beter om te gaan met onaangename situaties. Verhelderend.”

Cursist over de uitslag van de eindtest in vergelijking met de uitslag van de starttest: “Dat er in een korte tijd zowel kan veranderen. Ik bekijk mezelf en de wereld om mee heen anders en ook naar mezelf toe ben ik milder. Ik heb veel geleerd en de sfeer tijdens de training was gemoedelijk en prettig.”

“Ik heb geleerd dat het geen zin heeft om tegen vervelende gedachtes te vechten, deze weg te duwen. Door meditatie en andere oefeningen heb ik een middel gevonden om even tot mezelf te komen. Ik merk bijvoorbeeld dat het mij erg helpt om in mijn hoofd een metafoor te bedenken als ik een vervelende gedachtestroom ervaar.”

“Ik kan dan meer van een afstand naar de gedachte kijken.”

“Ik heb geleerd dat ik geduld moet hebben met mijzelf en dat het veel moeilijker is om in het hier en nu te leven dan dat het klinkt. Deze training is heel leerzaam voor mij geweest en ik ga er zeker mee door.”

Volg het programma van youCANbe

Minder stress, meer genieten van het leven. Ontdek jezelf met het programma van youCANbe.

Meer informatie +
1

Mindfulness

Mindfulness leert ons te stoppen en stil te staan bij het moment.

2

ACT

Verbeter je welzijn. En neem je menselijktaal onder de loep.

3

Heartfulness

Van zelfkritiek
naar zelfcompassie.

TERUG