Masterclass Mindfulness & ACT

Ben je toe aan de volgende stap?
Wil je meer uit je leven halen en voluit leven?
Dan is de onderstaande training iets voor jou ....

 

Masterclass Mindfulness & ACT 1
Masterclass Mindfulness & ACT 2

ACT staat voor Acceptance and Commitment Training.

Het gedachtegoed/filosofie binnen ACT is dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.

Daar waar mindfulness zich voornamelijk richt op het kunnen ‘zijn’ met wat er is en met het vermogen om stil te kunnen staan, richt ACT zich op het in beweging komen vanuit ‘zijn’. Wat is echt belangrijk voor je? Hoe kun je je ideeën omzetten in waardevol handelen. Soms hebben we het gevoel vast te zitten. Angst voor de toekomst, angst voor verandering, vastzitten in een bepaalde sleur. Hoe ga je om met zaken die je het gevoel geven dat je vastzit?

Acceptance and Commitment Training is een 8 weken durend programma dat in 2x 4 weken (Masterclass Mindfulness & ACT 1, Masterclass Mindfulness & ACT 2) wordt aangeboden. Zo is er voldoende ruimte om de aangeboden oefeningen te doen. Iedere bijeenkomst duurt 2 uur. 

Het programma bestaat uit gesprekken, actieve, exploratieve momenten, korte meditatie oefeningen, kleurrijke metaforen en huiswerksuggesties.

In deze training zal niet veel leeswerk zitten, de focus ligt hier op het ervaren! ACT geeft je een aantal tools om beter toe te komen aan wat je eigenlijk wilt doen.

Ook in de ACT vertrekt men hierbij vanuit het ‘hier-en-nu’. In die zin is het een mooie aanvulling op onze mindfulness training. Mindfulness is een integraal onderdeel van de ACT-training.

ACT is ook het Engelse woord voor handelen, actie ondernemen.Het uiteindelijke doel van ACT is dan ook dat je weer gaat handelen op basis van je waarden.
Het combineert en integreert twee sterke delen, namelijk:
1. acceptatiegedeelte: helpt je om te gaan met psychische barrières: je krijgt hier extra handvatten aangereikt om om te gaan met vervelende gedachten en gevoelens.
2. commitmentgedeelte: helpt je je pijlen te richten op de dingen die je belangrijk vindt en hier ook daadwerkelijk naar te gaan handelen: je gaat hier heroriënteren en vervolgens weer investeren in je eigen leven.

Het ACT-model laat zien hoe alle ACT-processen met elkaar in verband staan en samen psychologische flexibiliteit vormen.

hexagon ACT

Tijdens Masterclass Mindfulness & ACT 1 komen de onderstaande thema’s aanbod:

Week 1: Controle & regels: het effect van controle & ontdekken welke regels je stelt
Week 2: Acceptatie & bereidheid: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, emoties en omstandigheden
Week 3 De kracht van taal, van fusie naar defusie: het loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken
Week 4 Het Zelf: hoe denk je over jezelf: een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren

 Tijdens Masterclass Mindfulness & ACT 2* komen de onderstaande thema’s aanbod:

Week 1: Kennismaken met Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven
Week 2: Aan de slag met waarden/kennismaken met toegewijd handelen: dingen ondernemen op basis van je waarden
Week 3: Plan voor toegewijd handelen: korte en lange termijn doelen stellen en deze uitvoeren.
Week 4: Psychologische flexibiliteit: alle ACT-processen komen bij elkaar

Gedurende alle bijeenkomsten zal Mindfulness: in contact komen met het hier en nu, beoefend worden in korte meditatievormen.
Deze training is gebaseerd op het boek ‘Time to ACT’ van Gijs Jansen en Tim Batink, aangevuld met ervaringen van deelnemers en mijn eigen ervaringen.

* Masterclass Mindfulness & ACT 2 kan gevolgd worden na deelname Mindfulness & ACT 1.

Structuur
De structuur van de bijeenkomsten volgt een min of meer vast programma en ziet er globaal als volgt uit:

  • Openingsmeditatie
  • In tweetallen of groepsdiscussie over het thema
  • Introductie tot nieuwe oefeningen en achtergrondinformatie
  • Het ervaren van nieuwe oefeningen
  • Debriefing of Ervaringen Kring
  • Huiswerksuggesties
  • Afsluiten met meditatie  

 

Investering:  groepstraining particulier: € 187,50 per Masterclass (4 weken); vrijgesteld van BTW,  via werkgever/ZZP € 300,00, vrijgesteld van BTW Incl. intakegesprek, werkboek en audiobestanden. Individuele trajecten: € 300,00 per Masterclass (4 weken); vrijgesteld van BTW,  via werkgever/ZZP € 400,00, vrijgesteld van BTW
Deze training wordt verzorgd door Marijn Roefs.

Het is belangrijk dat de deelnemers zich committeren aan het deelnemen aan het programma. Bereid zijn om oefeningen thuis te doen om de verschillende ACT-vaardigheden eigen te maken, leerervaringen tijdens oefeningen met anderen delen (dit werkt verdiepend) en bereid zijn om dagelijks thuis te oefenen. Verder wordt hen gevraagd de Flexibiliteit Index Test (FIT-60) in te vullen.

www.hoeflexibelbenjij.nl

Actuele data 

Voorjaarstraining

Masterclass Mindfulness & ACT 1
Dag: donderdag ochtend
Start: 30 januari 2020
Overige data:  6, 13 en 20 februari 2020
Tijd: 10.00 - 12.00 uur
Trainer: Marijn Roefs
Locatie: DeltaStaete, 2e etage, Curieweg 9, 3208 KJ Spijkenisse

Masterclass Mindfulness & ACT 2
Dag: donderdag ochtend
Start: 2 april 2020
Overige data: 9, 16 en 23 april 2020
Tijd: 10.00 - 12.00 uur
Trainer: Marijn Roefs
Locatie: DeltaStaete, 2e etage, Curieweg 9, 3208 KJ Spijkenisse

Najaarstraining

Masterclass Mindfulness & ACT 1
Dag: dinsdag avond
Start: 8 september 2020
Overige data:  15, 22 en 29 september 2020
Tijd: 19.30 - 21.30 uuR
Trainer: Marijn Roefs
Locatie: DeltaStaete, 2e etage, Curieweg 9, 3208 KJ Spijkenisse

Masterclass Mindfulness & ACT 2
Dag: dinsdag avond
Start:  3 november 2020
Overige data:  10, 17 en 24 november 2020
Tijd: 19.30 - 21.30 uur
Trainer: Marijn Roefs
Locatie: DeltaStaete, 2e etage, Curieweg 9, 3208 KJ Spijkenisse

 

 

 

 

 

 

Volg het programma van youCANbe

Minder stress, meer genieten van het leven. Ontdek jezelf met het programma van youCANbe.

Meer informatie +
1

Mindfulness

Mindfulness leert ons te stoppen en stil te staan bij het moment.

2

ACT

Verbeter je welzijn. En neem je menselijktaal onder de loep.

3

Heartfulness

Van zelfkritiek
naar zelfcompassie.

TERUG